Ezequiel Menalled, vriend en begeleider bij Nahuels muzikale ontdekkingstocht
Eerder introduceerden we Juan Fernández Gebauer, de filmmaker waar Nahuel mee samenwerkt bij Ways to listen to a River. Een andere belangrijke component van de performance is muziek en geluid. Daarbij is een grote rol weggelegd voor Ezequiel Menalled en zijn ensemble Modelo62. We spraken Ezequiel midden in de week van de repetities van Ways to listen to a River.
Ezequiel, fijn dat je tijd hebt om elkaar even te spreken!
Ja, ik heb nu precies lunchpauze tussen de repetities door. Morgen nog een laatste dag en dan gaan we zaterdag 9 september opbouwen en repeteren bij Doornburgh. En dan zijn we helemaal klaar voor de optredens.
Een makkelijke vraag om te beginnen: hoe ken je Nahuel?
Ik ken Nahuel uit Buenos Aires. Ik ontmoette hem in 2015 toen hij werkte aan een voorstelling. Ik was getriggerd door de manier waarop hij geluid en muziek gebruikte. Het bleek dat wij een goede klik hadden. Later belde hij me om samen met het gezelschap wat hij leidde in Buenos Aires een nieuwe voorstelling te maken. Die ging in première in 2017.
Tijdens die samenwerking werden we vrienden en we deelden veel op artistiek vlak. We leerden van elkaar. We schreven het stuk samen, ik richtte me meer op het geluid en de muzikale kant en hij op de visuals en de dramaturgie. Het was een sonisch stuk, uitgevoerd door acteurs. Er waren geen muzikanten.
Is dat dezelfde manier als hoe Ways to listen to a River tot stand komt?
Nou, dit is eigenlijk echt heel anders. Toen was Nahuel nog in eerste plaats theatermaker en ik maakte de muziek en geluid. Maar Nahuel begon zich in de loop der tijd steeds meer te interesseren in de sonische en muzikale kant en het muziek maken steeds meer eigen te maken. En hij begon tegelijkertijd meer vertrouwen te krijgen in zijn vaardigheden op het gebied van ‘soundmaker’. Dus mijn rol in dit stuk is heel anders, want nu ben ik meer de muzikant op het podium. Tijdens het maakproces sparren we wel over zijn muzikale ideeën en geef ik hem input. Ik begeleid hem tijdens zijn creatieve proces. En ik heb hem geholpen in het zoeken naar verschillende strategieën om te kunnen communiceren met muzikanten.
Ontstaat de muziek tijdens de repetities of daarvoor?
Beide. Dit stuk, Ways to listen to a river, bestaat uit drie delen. Het maakproces van Ways to listen to a river: Salado vond ik geweldig. We waren in de studio en Nahuel had de rol van verhalenverteller. Hij vertelde ons, de muzikanten, een verhaal over een rivier die we nog nooit bezocht hadden, in een land waar we nog nooit geweest waren. En door ons zijn verhaal te vertellen konden wij onze muzikaal artistieke input leveren aan de voorstelling. Het was een heel metaforische manier van werken.
Bij het nieuwe stuk, de Vecht, gebruikte Nahuel een andere manier van werken. Hij had de muziek en geluid gestructureerd en duidelijk bedacht van te voren. We hoefden dus niet te zoeken naar de juiste sonische elementen, maar we konden ons focussen op het vinden van het geluid wat hij bedoelde. Nahuel had een partituur voor ons gemaakt, niet met noten, maar met aanwijzingen. Het hield in het midden tussen een partituur en een script, wat precies aangaf wat er wanneer en hoe lang moest gebeuren. De manier van werken is dus eigenlijk elke keer anders.
Hoe ervaar je de samenwerking met Nahuel?
Als dramaturg dacht Nahuel dat hij zich ook wel kon toeleggen op geluid En toen dacht hij, als ik dit kan, dan kan ik ook wel het licht en de visuals. De voorstellingen van Nahuel zijn steeds een poort naar een nieuwe fase in zijn creatieve ontwikkeling. Dat is mijn ervaring als zijn creatieve partner en vriend. En ik ben heel blij en trots dat ik dat met hem mee maak. Het zou kunnen dat ik als componist denk ‘waarom ben ik niet verantwoordelijk voor de muziek?’, maar ik waardeer het juist dat ik hem kan begeleiden in het creatieve pad dat hij bewandelt. Ik denk dat deze performance weer een belangrijke stap is in zijn carrière.
Wat ik waardeer aan Nahuel is dat hij heel geduldig en empathisch is. Nahuel is heel opmerkzaam en kan zich goed inleven. Bijvoorbeeld bij het ‘lezen’ van andere mensen in de ruimte en dat maakt hem een heel charismatisch persoon. Hij is een heel rustige leider. En hij wil dat iedereen het gevoel heeft dat hij of zijn onderdeel is van het proces en de performance. Iedereen wordt gezien. En hij neemt ieders mening serieus. Maar hij durft het ook aan om niet aardig te zijn als het moet. Al die dingen die ik zie bij hem, neem ik als inspiratie mee in mijn professionele leven en probeer ik in praktijk te brengen in mijn rol als muzikaal leider. Kortom, ik vind het heel fijn om met hem samen te werken, maar wat ik uiteindelijk het belangrijkst vind is onze connectie en vriendschap.
Kan je nog iets vertellen over ensemble Modelo62?
De muzikanten van het ensemble kennen elkaar van het Conservatorium in Den Haag. Wat ons bindt is de interesse in experimentele muziek en we zijn altijd geïnteresseerd in nieuwe manieren van muziek maken. Daarnaast spelen we ook stukken van gerenommeerde componisten. We zijn dus behoorlijk veelzijdig en werken graag mee aan interdisciplinaire projecten. We doen graag dingen die zowel onszelf als het publiek uitdagen.
Meer info
www.modelo62.com
Kaarten voor Ways to listen to a River zijn te koop via gaudeamus.nl
Meer over Ways to listen to a River
Fotocredits Ezequiel: Alex Schroeder