Amos Peled
Amos Peled (1997, geboren in Israël, wonend in Holland) is een ontwerper van ervaringen in het audiovisuele domein van kunst en performance. Praktisch betekent dat: hij leeft zich uit in experimentele muziek, beeld- en geluidsinstallaties en performancekunst. Dichter en schrijver Ingmar Heytze schreef deze introductie op onze nieuwe resident.
‘Amos Peled is jong, bevlogen en niet bang om zijn innerlijk te laten zien. Dat laatste mogen we vrij letterlijk nemen. Stel je voor: je zit in een theaterzaal. Amos staat op het podium. Naast hem staat zijn medespeler, een oude echo-machine uit het ziekenhuis, die is gelinkt aan een groot scherm en speakers. Dan begint de kunstenaar zijn eigen lichaam te scannen – een bizarre ervaring voor de kijker. Wanneer heb je ooit iemand zijn eigen binnenste zien vertonen? Na de voorstelling mag je ook jezelf scannen met de apparatuur op het podium. Waarschijnlijk ontdek je dan pas hoe knap en trefzeker de kunstenaar zelf met de machine omgaat.
Creatief gebruik van medische technologie
Phantom Limb, zoals de voorstelling heet, heeft speelse en grappige kanten, maar is toch vooral poëtisch, fascinerend en confronterend. Wat hij van zichzelf laat zien, zit immers ook in ons: we zijn allemaal kwetsbare, complexe machines van vlees en bloed. Voor Amos zelf is de medische wereld maar al te bekend: hij heeft een groot deel van zijn jeugd moeten doorbrengen in ziekenhuizen. Misschien is het wel daarom dat hij zijn kunst graag inzet om die wereld menselijker te maken voor zijn publiek. Het ziekenhuis is voor veel mensen onbekend terrein, een licht angstaanjagende schaduwwereld waar je niet wilt zijn – maar uiteindelijk krijgt iedereen er natuurlijk mee te maken, links- of rechtsom.
Niet alleen patiënten en hun familie moeten zich verhouden tot die wereld vol apparaten en procedures. Ook artsen, verpleegkundigen en wetenschappers moeten er hun weg in zien te vinden. Het is logisch dat er empathie is voor een patiënt, maar vraagt ooit iemand naar de gevoelens van de arts?
Het medische systeem is zo ontworpen dat er vrijwel geen ruimte is voor twijfel. Een groter contrast met de creatieve geest van de kunstenaar, die twijfel juist gebruikt als motor voor nieuwe inzichten, bestaat haast niet. Amos Peled zei in een interview: ‘Een belangrijke functie van kunst is om zo ver mogelijk van het bekende af te komen. Wetenschap gebruikt het bekende om het onbekende te ontdekken. Kunst gebruikt juist het onbekende om het bekende te ontdekken. (…) Ik hoop dat het creatieve gebruik van medische technologie ons helpt om anders te kijken naar die technologie, en naar begrippen als ziekte en gezondheid. Wat is gezondheid? Wat betekent het om gezond te zijn voor verschillende mensen? Dat je al je ledematen nog hebt? (…) Ik hoop dat mensen het belang van kunst in de medische wereld gaan inzien, niet alleen als esthetisch escapisme, maar ook om meer ruimte te maken voor dingen als humor, angst, twijfel en lijden.’
Samenwerkingen
Amos Peled gaat samenwerken met verschillende organisaties die werken op het snijvlak van medische omgeving en kunst, zoals HKU/Sprong, Nieuwe Utrechtse School, Betweterfestival en WKZ Children’s Story Bank. Hij is van plan om medische technologie te introduceren in een artistieke context. Hij zou heel graag patiënten en dokters samen laten spelen. Apparatuur minder onbekend maken. Kinderen die ziek zijn helpen niet meer bang te zijn, te laten spelen met onderzoeksapparatuur. Mogen zij nu eens die artsen met een apparaat te lijf gaan, in plaats van andersom?
HKU/SPRONG
Lees meer: SPRONG Creating Cultures of Care | HKU
Nieuwe Utrechtse School
WKZ Children’s Story Bank
UMC Utrecht
Ben je geïnteresseerd in een samenwerking met Amos Peled? Stuur een mailtje naar residentiesinutrecht@gmail.com
Amos over Residenties in Utrecht
“As an artist, I find this hard to connect to bigger institutions and to enrich and expand the impact of my practice into a wider context in Society.
Residencies in Utrecht, as a long-established program with a strong development network, not only provide opportunities for connecting me as an artist with relevant institutions in Utrecht but also helps reveal the potential of my artistic practice within these spaces—something that can be challenging to see from an external perspective as an artist.
Through regular meetings, we have been able to jointly uncover the wider potential of my work and develop a long-term plan that not only benefits my own growth as an artist but also the institutions I will collaborate with.
The city of Utrecht is highly relevant to my artistic practice as someone who works between the arts and the medical environment as the base of institutions such as The New Utrecht School, SPRONG, HKU, Kinderverhalenbank WKZ, and more, working together with Residenties in Utrecht we could connect to and initiate the First Steps that would hopefully become a long-term collaboration.”
Nieuwsgierig?
Amos is binnenkort te zien bij:
Betweter Festival – vrijdag 27 september 2024 in TivoliVredenburg
Kunst en wetenschap komen samen tijdens het Betweter Festival. Het programma biedt een mix van interviews, talks, muziek en live wetenschappelijk onderzoek. En installaties, waaronder de kunstinstallatie van Amos.
Future Health Expo 29 september t/m 2 oktober in de Botanische Tuinen Utrecht
Kunst, gezondheid, biologie, ethiek, innovatie en verbeeldingskracht komen samen op Het Binnenste Buiten, de derde editie van de Future Health Expo, een initiatief van Health Hub Utrecht. Met installaties, onder meer van Amos Peled, performances en interactief werk in de Botanische Tuinen van het Utrecht Science Park laten twaalf kunstenaars van de Utrechtse kunstacademie en gastkunstenaar Amos onze blik op (mentale) gezondheid kantelen.
Phantom Limb van Amos Peled is de openingsperformance op zondag 29 september om 13:30 uur. Van 29 september tot 1 oktober is Amos live aanwezig bij de expo. Mocht je hem willen spreken, laat het ons even weten via residentiesinutrecht@gmail.com.
Amos was in juni te zien tijdens het Fiber Festival in Amsterdam