Eventalks 2016: Olga Pashchenko
Livemuziek – lezing – livemuziek; in een krap half uur. Dat is de formule van de serie Eventalks. Na het succes van 2015 ging eind augustus 2016 een nieuwe serie van start. Want ook dit jaar was er tijdens het Festival Oude Muziek dagelijks een beknopte, gesproken overdenking, uitgesproken door een wetenschapper van de Universiteit Utrecht, omkranst door muziek.
Toetseniste Olga Pashchenko, artist in residence van het Festival Oude Muziek, zorgde voor de muzikale omlijsting: dagelijks speelde ze op historische klavierinstrumenten. Het Centre for the Humanities van de Universiteit Utrecht benaderde de sprekers. Zij zijn verbonden aan de UU en gingen vanuit hun eigen discipline in op historische en sociaal-culturele onderwerpen die te linken zijn aan La Serenissima, de Republiek Venetië, het centrale thema van het Festival Oude Muziek. Zo combineerde de Eventalks een prikkelende voordracht met muziek in Hertz (TivoliVredenburg), als een intellectuele haiku, in een halfuurtje gestolen tijd, vlak voor de avond valt.
Alle foto’s: © Maan Limburg.
De Eventalks vonden plaats van 27 augustus tot en met 4 september 2016 om 18.30 uur, in Hertz, TivoliVredenburg. De toegang was gratis. De Concertzender nam alle Eventalks in audio op. De residentie Eventalks 2016 werd georganiseerd in samenwerking met het Festival Oude Muziek en het Centre for the Humanities (Universiteit Utrecht).
Eventalks 2016: de lezingen
De lijst met sprekers van Eventalks 2016 is samengesteld door het Centre for the Humanities van de Universiteit Utrecht. Met dank aan de Concertzender zijn de lezingen terug te beluisteren. De audio van de muziek van Olga Pashchenko volgt mogelijk later.
– 27 aug: Harald Hendrix (Hoogleraar Italiaanse taal en cultuur, Universiteit Utrecht, Koninklijk Nederlands Instituut Rome): Venetiaanse vrijheid. Voertaal: Nederlands.
– 28 aug: Rick Dolphijn (Universitair docent media- en cultuurtheorie, Universiteit Utrecht): Venetië en het Oosten. Voertaal: Nederlands.
– 29 aug: Cathelein Aaftink (Engelse Taal en Cultuur, Literatuurwetenschap, Universiteit Utrecht): Schoonheid in Der Tod in Venedig. Voertaal: Nederlands.
– 30 aug: Rosi Braidotti (Hoogleraar, Centre for the Humanities, universiteitshoogleraar, Universiteit Utrecht): Sex, Silk and Masks. Voertaal: Engels.
– 31 aug: Rosemarie Buikema (Hoogleraar Kunst, Cultuur en Diversiteit, Universiteit Utrecht): Gender, Kunst en Transitional Justice in Venetië. Voertaal: Nederlands.
– 01 sept: Leonard Rutgers (Hoogleraar Late Oudheid, Universiteit Utrecht): Venice, Its Ghetto and the Jews. Voertaal: Engels.
– 02 sept: Sandra Ponzanesi (Hoogleraar Gender & Postcolonial Studies, Universiteit Utrecht) : Postcolonial Italy: Quo Vadis? Voertaal: Engels.
– 03 sept: Paul Schnabel (Universiteitshoogleraar, Universiteit Utrecht): Venetië, laag gelegen en hoog gestemd. Voertaal: Nederlands.
– 04 sept: James Kennedy (Hoogleraar Moderne Nederlandse Geschiedenis en Decaan University College): Republics: Do they have a future? Voertaal: Engels.
Over Olga Pashchenko, artist in residence
Olga Pashchenko is een Russisch toetsenwonder en speelt piano, klavecimbel en fortepiano. Ze studeerde aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou bij Alexei Lubimov, Olga Martynova en Alexei Shmitov. In 2013 en 2014 sloot ze haar vervolgstudie fortepiano en klavecimbel af bij Richard Egarr. In 2013 lanceerde ze haar eerste solo-cd met muziek van Beethoven, Dussek en Mendelssohn, gevolgd door een opzienbarende opname van de pianovariaties van Beethoven. Tijdens het Festival Oude Muziek 2016 is Paschenko artist in residence. Ze verzorgt de muziek bij de dagelijkse serie Eventalk, waarbij ze elke dag wisselend repertoire speelt op historische klavierinstrumenten.
Over het festivalthema La Serenissima
De Republiek Venetië, met haar open blik op het Midden-Oosten, is altijd een broedplek geweest voor vernieuwende muziek. Die muziek vond vervolgens zijn weg over heel Europa. Zo vreemd is dit niet: in Venetië werd aan het begin van de zestiende eeuw de muziekdrukkunst ontwikkeld, waardoor muziek op veel grotere schaal verspreid kon worden. Venetië werd niet alleen een draaischijf voor handelswaar, maar ook voor muziek. Vanaf de renaissance, met de dubbelkorigheid van de Venetiaanse school, via de commerciële opera van Francesco Cavalli tot de muziek van Vivaldi: met Venetië als thema krijgt het Festival Oude Muziek het aanzien van een Byzantijns aandoend mozaïek, zoals we die in Venetië aantreffen, vol kleur en flikkering. Tegelijk stelt het dossier Venetië levensgrote vragen over hoe we, ook vandaag, op een inspirerende maar ook verantwoorde manier met ons culturele erfgoed omspringen. Permanente reconstructie is voor elke hedendaagse Venetiaan aan de orde van dag: schoonheid en vergankelijkheid gaan er hand in hand.
Over Eventalks 2015
In 2015 werd Eventalks geïntroduceerd als dagelijkse activiteit van Festival Oude Muziek binnen het festivalthema Engeland. In de Engelse kathedralen is de zogeheten evensong een belangrijke traditie: aan het einde van de middag wordt een beknopte, gesproken overdenking omkranst met koormuziek. Ook vorig jaar stelde het Centre for the Humanities een interessante lijst met sprekers op. De muziek werd dagelijks verzorgd door het Belgisch-Franse vocaal ensemble Vox Luminis. Alle Eventalks van 2015 werden opgenomen door de Concertzender en zijn online terug te beluisteren.