Residentie Impakt Club Nights

Tijdens de 25e editie van Impakt Festival in 2014 vonden twee Club Nights plaats. Theater Kikker veranderde in een overweldigende audiovisuele omgeving, waarbij DJ’s en VJ’s reageerden in geluid en beeld op het festivalthema Soft Machines. Speciaal voor deze optredens ontwikkelden zij live-gemanipuleerde Hollywoodbeelden van kunstmatige intelligentie, glitch-art en motion graphics.

Op donderdag 30 oktober draaide DJ-duo Nguzunguzu uit Los Angeles een energieke set, waarin ze putten uit genres als dub, islands sounds en West Coast R&B. Ze werden ondersteund met live visuals van Pinar&Viola die de digitale folklore via radicale decadentie verkenden en zo een fantastische achtergrond van uitzinnige popcultuur produceerden. Nguzunguzu gaf nog een interessant interview over hun optreden op Impakt:

De tweede Club Night kende eenzelfde insteek, maar dan met andere artiesten: DJ en producer Akka werkte samen met de digitale kunstenaar en VJ Maxmana uit Utrecht; de rauwe ritmes van Kramphaft vormden ondersteuning bij de zelfgebouwde anti-utopie van VJ Rosa Menkman en Dub-beat DJ Boeboe werkte samen met VJ Pussykrew. Gezamenlijk bereidden de DJ’s en VJ’s via Skype en e-mail een set voor om pas een dag voor het optreden in Utrecht voor het eerst in het echt te repeteren.

Donderdag 30 oktober 2014 (22.00-00.30, Theater Kikker)
NguzuNguzu met VJs Pinar & Viola (NL/FR)
DJ Sliink met VJs Pussykrew (BE)

Zaterdag 1 november 2014 (23.00-03.00, Theater Kikker)
Akka met VJ Maxmana (Utrecht)
Krampfhaft (Utrecht) met VJ Rosa Menkman (NL)
Boeboe met VJs Pussykrew (BE)

Over Nguzunguzu
Op de donderdag was een grote rol weggelegd voor het dj/ en producers-duo Nguzunguzu uit Los Angeles, bestaande uit Asma Maroof and Daniel Piñeda. Ze staan bekend om hun ongelooflijk energieke dj-sets  vol invloeden uuit R&B, ghetto house, cumbia, kuduro, jungle en andere muziekculturen uit verschillende uithoeken van de wereld.Asma Maroof (met een Indiase achtergrond) en Daniel Piñeda ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan het Art Institute in Chicago. Daar ontwikkelden zij een interesse in geïmproviseerde muziek en wat ze zelf gewoon maar “weird sounds” noemen. Nadat ze terug verhuisden naar L.A. begonnen ze als duo muziek te maken, mixen en draaien onder de naam Nguzunguzu (het boegbeeld van de houten kano zoals gebruikelijk op de Solomon Eilanden).Nguzunguzu ontwikkelde in een korte residentie een speciale set die in het teken stond van het festivalthema Soft Machines, en werkte daarbij samen met het Nederlandse kunstenaarsduo Pinar & Viola.