Residentie Muzikale Machines

Tijdens Impakt Festival kwamen François Pachet en zijn medewerker Marco Marchini vanuit het Sony Computer Science Laboratory in Parijs naar Utrecht voor een deelprogramma over muzikale machines. Luister hieronder naar de radiodocumentaire die Wineke van Muiswinkel maakte over dit deelprogramma met als centrale vraag: machines kunnen muziek maken, maar kunnen zij die ook mooi vinden?

Muzikale machines
Op 30 oktober gaf Pachet een lezing over zijn onderzoek. Als leider van het Music Research Team doet hij onderzoek naar interactiviteit tussen mens en technologie bij de beluistering, productie en uitvoering van muziek. Sinds de oprichting van het laboratorium heeft zijn team prijswinnende technologieën en systemen ontwikkeld. In zijn lezing ging Pachet in op de vraag of machines enige vorm van muzikaliteit kunnen ontwikkelen. Zijn medewerker Mario Marchini had diverse prototypes van muziektechnologieën meegenomen en gaf daarvan livedemonstraties.

Pachet en Marchini sloten in hun programma aan op het thema van Impakt Festival dit jaar. Onder de titel Soft Machines stelde Impakt Festival (29 okt-2 nov) dit jaar vragen bij de groeiende invloed van moderne technologieën. Kunnen machines ooit intelligenter kunnen worden dan mensen? Zijn robots in staat gevoelens te herkennen of zelfs te ontwikkelen? Volgen technologieën hun hardware of hebben ze toch een hart? Het festival haakte in op het maatschappelijk debat over zich verder ontwikkelende techniek. Robots bijvoorbeeld nemen steeds meer werk over. Drones spelen een essentiële rol in moderne oorlogsvoering. Maar kunnen die technieken wel het werk van mensen overnemen: snappen ze bijvoorbeeld wel wat emoties zijn en kunnen ze hun gedrag daarop aanpassen?

Sony Computer Science Laboratory
François Pachet is directeur van het Sony Computer Science Laboratory. Hij zelf legt als volgt uit wat hij precies doet: “I am director of SONY Computer Science Laboratory Paris, and lead the music research team. The music team conducts research on interactive music listening, composition and performance. Since its creation, the team developed several award winning technologies (constraint-based spatialization, intelligent music scheduling using metadata) and systems (MusicSpace, PathBuilder, Continuator for interactive music improvisation, etc.).”

Over zijn ambities zegt hij: “My recent goal is to create a new generation of authoring tools able to boost individual creativity. These tools, called Flow Machines, abstract “style” from concrete corpora (text, music, etc.), and turn it into a malleable substance that acts as a texture. Applications range from music composition to text or drawing generation and probably much more.”